تعمیر و شارژ کولر گازی خودرو با مدرک معتبر

آموزش تعمیرات پکیج چیلر کولرگازی با مدرک رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور جهت ورود به بازار

سلام من در خدمت شما هستم هر سوالی دارید از من بپرسید...

ثبت نام از طریق واتس اپ
Close and go back to page

احتمالا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که کولر ماشین آنها خراب شده و در صدد تعمیر و یا فهمیدن عیب آن هستید؟ و یا قصد دارید با خواندن این مقاله اقدام به شارژ کولر خودرو خود نمائید.

این مقاله توسط تیم فنی آموزشگاه تاسیسات تهیه گردیده است. توصیه میکنیم اگر اطلاعات اولیه در مورد شارژ گاز سیستم های سرمایشی ندارید به هیچ عنوان دست به چنین کاری نزنید چراکه علاوه بر خطرات کار با گازهای مبرد احتمال خراب شدن خودرو شما نیز وجود دارد. برای اینکه شما نیز بتوانید مهارت لازم برای انجام شارژ گاز یا تعمیر کولر خودرو را انجام دهید می توانید در کلاس آموزش کولر گازی یا آموزش تعمیرات چیلر فنی حرفه ای ثبت نام و شرکت نمائید.

   

هزینه آموزش تعمیر تاسیسات ساختمان

نام دوره

قیمت دوره

شروع دوره

ثبت نام

آموزش جامع نصب و تعمیر کولر گازی

900.000

اول هر ماه


آموزش نصب و تعمیر پکیج

900.000

اول هر ماه

آموزش تعمیرات یخچال

1.200.000

اول هر ماه

 

آموزش تعمیر چیلر 

1.500.000

اول هر ماه

 

 

وظایف اصلی کولر گازی ماشین و سیستم تهویه مطبوع

1- کنترل دمای هوا     2- کنترل سیرکولاسیون

عیب یابی و رفع مشکلِ سیستم تهویه مطبوع خودرو می تواند یکی از سخت ترین کار های تعمیراتی در یک اتومبیل باشد. اگر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به درستی کار نمی کند، پیش از هر چیز بهتر است این دو مورد را بررسی کنید:

·                                  1- وجود نشتی

·                                  2- درگیر نشدن کمپرسور کولر

 

در نظر داشته باشید که اگر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به تعمیرات اساسی نیاز داشته باشد، ممکن است برای این کار ابزارِ خاصی لازم باشد که شما آنها را نداشته باشید. اما اگر گازِ کولر خودروی شما کم باشد، خودتان می توانید یکی از کیت های مخصوصِ شارژِ گازِ کولر خودرو را از فروشگاه های قطعات یدکی اتومبیل تهیه کرده و توسط آن گازِ کولر خودرویتان را شارژ کنید.

   

چک کنید که آیا کمپرسور کولر خودرو کار می کند یا نه.

 پیش از اینکه بخواهید سیستم تهویه مطبوع خودرویتان را عیب یابی کرده و در صورت لزوم آن را تعمیر کنید، باید اطمینان حاصل کنید که کمپرسور کولر کار می کند. ابتدا مکان سیستم تهویه مطبوع را در قسمت موتور پیدا کنید و پس از آن چک کنید که آیا مرکز پولی هم به همراه خودِ پولی می چرخد یا نه.

·         یک کلاچ وجود دارد که هنگام کار کردنِ سیستم تهویه مطبوع درگیر می شود. اگر کلاچ درگیر باشد، مرکز پولی نیز به همراه خودِ پولی می چرخد.

·         اگر کلاچ درگیر نمی شود، امکان خرابی کمپرسور کولر وجود دارد و شاید لازم باشد که کمپرسور را تعویض کنید یا ممکن است این مشکل فقط با پر کردنِ گاز کولر برطرف شود.

 

3.      سیم کشی که به کمپرسور کولر وصل شده را بررسی کنید. در بیشتر کمپرسور ها یک سیم وجود دارد که به کلاچِ برقی متصل شده است. کانِکتوری که وسط این سیم قرار دارد را پیدا کرده و آن را قطع کنید. یک قطعه سیم برداشته و توسط آن سیمِ کمپرسور را به قطب مثبت باتری متصل کنید. اگر صدایی بلند شبیه به “تق” به گوشتان می رسد، کلاچ برقی سالم بوده و به درستی کار می کند. در غیر اینصورت، کلاچ برقی باید تعویض شود.

4.     ممکن است برای تعویض کردنِ کمپرسور کولرِ خودروی شما به ابزار مخصوصی احتیاج باشد.

5.     اگر کمپرسور یا کلاچ نیاز به تعویض دارد، به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

چک کنید که نشتی در سیستم تهویه مطبوع وجود نداشته باشد. برای آسان تر شدنِ این کار می توانید از کیت های مخصوصِ تشخیص نشتی در سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید. در این کیت ها نوعی رنگ وجود دارد که در لوله ها جریان پیدا می کند و در صورت وجودِ روزنه یا شکاف، این رنگ از آنها نشت می کند و تشخیص دادنِ نشتی را آسان می کند.

7.     نحوه شارژ کردن گاز کولر ماشین

8.     کولر گازی ماشین ابزاری برای خنک کردن فضای داخل ماشین در فصل تابستان است. اگر کولر گازی ماشین شما خنک نمیکند یعنی وقت شارژ کردن گاز آن فرا رسیده است. در این مطلب قصد داریم شما را با کم هزینه ترین روش شارژ کردن گار کولر گازی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

9.     از آنجایی که شارژ کردن گاز کولر گازی ماشین یک کار کاملا تخصصی است شما تنها در حد مراحل اولیه میتوانید اقدام به تعمیر و شارژ کولر ماشین خود نمایید. اگر با این آموزش ها کولر گازی ماشین شما همچنان درست نشد یعنی دچار مشکلات فنی جدی تر شده و برای تعمیر آن باید به یک تعمیر کار ماهر مراجعه کنید.

10.                        اگر کولر گازی ماشین شما در فصل تابستان خنک نمی کند یا میزان خنکی آن کم است ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید. دلیل عمده و اصلی خنک نکردن کولر گازی ماشین، کم شدن گاز یا نبود گاز در سیستم کولر است.

11.                        در ادامه روش شارژ کردن گاز کولر گازی ماشین را برای شما آورده ایم.

  

نحوه شارژ کردن گاز کولر ماشین

برای شارژ گاز کولر ماشین دو روش کلی وجود دارد:

·         اضافه کردن گاز به کولر گازی ماشین

·         گاز کردن کولر گازی ماشین به صورت کامل

ابزار لازم برای گاز کردن کولر گازی ماشین:

1.     کپسول یک کیلویی گاز 2.     رابط شیلنگ 3.     گیج مانوفیلد 4.     کپسول ۱ کیلوی گاز R134 و شیلنگ مخصوص

 

نحوه اضافه کردن گاز در کولر ماشین

پیش از گاز کردن کولر گازی ابتدا باید مطمئن شوید کولر شما گاز دارد یا خیر.

برای این کار باید داخل موتور لوله و والف کولر را بررسی کنید. ابتدا این ناحیه را پیدا کنید. درپوش این ناحیه (آبی رنگ) را باز کنید. سپس به وسیله انگشت یا یک ابزار مناسب دیگر والف را فشار دهید. اگر در این حالت گاز با فشار بیرون آمد یعنی کولر گازی ماشین شما هنوز گاز دارد و تنها باید مقداری گاز به آن اضافه نمایید. اما اگر پس از فشار دادن والف گازی بیرون نزد یعنی گاز کولر گازی شما کاملا از بین رفته و سیستم نیاز به شارژ گاز کامل دارد.

 

نحوه شارژ کردن گاز کولر ماشین

حالت اول: اضافه کردن گاز

حالت اول یعنی سیستم شما هنوز گاز دارد اما گاز آن برای کارکرد کامل کولر و خنک کردن داخل ماشین شما کافی نیست. برای اضافه کردن گاز، باید ابتدا شیلنگ گیج را به والف متصل کنید. حالا پیچ شیلنگ نزدیک گیج را کمی باز کنید. این کار موجب خروج هوا از داخل شلینگ می شود. پیش از گاز کردن این کار را حتما باید انجام دهید تا حین گاز زدن هیچ رطوبتی وارد سیستم نشود.

در این مرحله باید شیر کپسول را باز کنید تا مقداری گاز به سیستم وارد شود. حالا شیر گیج را ببندید و کولر را روشن کنید. سرعت پنکه کولر گازی ماشین را روی تندترین حالت بگذارید. در این حالت به عدد روی گیج نگاه کنید. اگر عدد نشان داده شده بین ۳۵ تا ۴۰psi است یعنی کولر گازی ماشین شما کاملا گاز شده است. اگر عدد نشان داده شده کمتر از این میزان بود باید مجددا شیر گاز را به آرامی باز کنید تا کمی گاز به سیستم وارد شود. این کار را آنقدر ادامه دهید تا عدد روی گیج به محدوده گفته شده برسد.

اگر در پایان کولر گازی شما همچنان به خنکی و سرمای ایده آل نرسید یعنی سیستم مشکلی جدی تر دارد. در این صورت بهتر است هر چه سریعتر به یک متخصص فنی مراجعه کنید.

 

مراحل شارژ گاز کولر ماشین

·         برای این‌که مطمئن بشید سیستم شما گاز داره یا نه، اول باید داخل موتور لوله و والف کولر رو پیدا کنید؛

·         بعد از پیدا کردن اون، درپوش رو (که معمولا آبی رنگه) بازکرده و با انگشت یا یک وسیله دیگه والف رو فشار بدید؛

·         اگر گاز با فشار بیرون زد، مشخص می‌شه که سیستم گاز داره و فقط باید گاز بهش اضافه بشه؛

·         اما اگر بعد از فشار والف، گازی بیرون نزد، مشخص می‌شه که سیستم فاقد گازه و باید شارژ گاز کامل انجام بشه؛

·         شارژ گاز کامل حتما باید توسط متخصص انجام بشه؛ بنابراین فقط مرحله‌ی اول رو بررسی می‌کنیم؛

·         بعد از مشخص شدن این‌که سیستم گاز داره ولی مقدار اون به اندازه کافی نیست، شما باید شیلنگ گیج رو به والف وصل کنید؛

·         کمی پیچ شیلنگ نزدیک گیج رو بازکنید تا هوای داخل شیلنگ خارج بشه؛

·         به‌هیچ‌وجه نباید به‌جز گاز هوا یا رطوبتی وارد سیستم بشه

·         بعد شیر کپسول رو بازکنید تا مقداری گاز وارد سیستم بشه؛

·         حالا شیر گیج رو ببندید و ماشین رو روشن کنید؛

·         بعد از این‌که کولر ماشین رو هم روشن کردید، سرعت پنکه اون رو روی تندترین حالت قرار بدید؛

·         دوباره گیج رو چک کنید تا ببینید گیج چه عددی رو نشون می‌ده؛ معمولاً عددی بین ۳۵ تا  ۴۰psi عدد موردنظر ماست.

·         اگر عدد کمتر از این مقداره، کم کم شیر گاز رو باز کنید تا به عدد موردنظر برسید؛

·         وقتی به عدد موردنظر رسیدید یعنی این‌که سیستم کاملا دارای گازه و شارژ گاز کولر ماشین شما انجام شده.

 

رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر

سامانه تهویه مطبوع خودروها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می‌شود که هنگام استفاده از کولر، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود. براساس نتایج به دست آمده از سوی کارشناسان خودروساز به طور متوسط چهار تا پنج اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌کند. به همین دلیل است که به طور محسوسی شاهد تنبل شدن موتور در حالت کولر روشن خواهیم بود. میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌شود. راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر خودرو در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوید. کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست. بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و همچنین برای بهره‌گیری بیشتر از سرمای کولر، ضروری است. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ها و آلودگی‌های هوا را تا 80 درصد کاهش می‌دهد.

تا آنجا که ممکن است خودروی خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه‌ای شیشه‌ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن کنید. حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای داخل خودرو کمی متعادل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید فشار کمتری به آن وارد خواهد شد.

 وقتی کولر مشغول کار است ـ بخصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر ـ قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، بویژه در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیر این صورت نه‌تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌دهید.

 هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌هایی با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه‌ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است. هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجره‌های باز توصیه نمی‌شود. بسته بودن پنجره‌ها فشار کمتری به کولر وارد می‌کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌شود؛ ضمن آن که هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به آسانی و بسرعت از دست می‌رود.

 

روش‌های نگهداری سیستم کولر خودرو

شیشه‌ای که در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک‌کننده گاز تعبیه شده، برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم است. هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد، عبور مایع سفید رنگ پرفشار به همراه حباب‌های فراوان از زیر شیشه به چشم می‌خورد. اگر فقط حباب‌ها را به همراه کف کم فشار می‌بینید، گاز مایع در سیستم به‌اندازه کافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی‌شود، سیستم کولر شما بدون گاز است.

سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید. در صورت رعایت نکردن این موضوع به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید.هنگام شارژ گاز، مطمئن شوید گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشده باشد و همواره از گازی که با سیستم کولر اتومبیل شما سازگار است استفاده شود. مطمئن شوید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در این صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت می‌کند. دقت کنید هنگام استارت زدن، سیستم کولر اتومبیل در حالت خاموش باشد. قبل از روشن کردن سیستم، بهتر است اجازه دهید موتور اتومبیل کمی گرم شود. سیستم کولر اتومبیل را در سرعت و دور موتور بالا روشن نکنید. بهترین زمان برای راه‌اندازی سیستم، قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پایین است. البته خاموش کردن سیستم سرمایش در هر سرعتی بلامانع است و خطری به همراه نخواهد داشت. رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر سامانه تهویه مطبوع خودروها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می‌شود که هنگام استفاده از کولر، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود. براساس نتایج به دست آمده از سوی کارشناسان خودروساز به طور متوسط چهار تا پنج اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌کند. به همین دلیل است که به طور محسوسی شاهد تنبل شدن موتور در حالت کولر روشن خواهیم بود. میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌شود.

 

علت نشتی گاز کولر خودرو

با این وجود که نشتی گاز مبرد کولر گازی تنها دلیل کاهش سرما و خنکی کولر ماشین تان نیست، اما علت بروز این نشتی های گاز کولر خودرو را می توان موارد زیر دانست:

زمان کارکرد

دقیقا همانند سایر قطعات خودرو، عامل زمان کارکرد کولر و اصطکاک و تنش های ناشی از کارکرد کولر ماشینتان، در خرابی کولر و نشت مبرد از آن موثرند. ساییده شدن یک بست و یا لاستیک و یا سوراخ شدن و ترک برداشتن لوله های سیستم کولر خودرو، می تواند منجر به نشت گاز کولر شود. برخی از گازهای مبرد خاصیت فراریت دارند که این امر، خود موجب کاهش مقدار آنها پس از گذشت مدت زمان یکی دو سال می گردد.

محبوس نبودن

بر خلاف کولر گازی شما در خانه، کولری که در داخل ماشینتان تعبیه شده در داخل یک محفظه و بصورت یک واحد یکپارچه نمی باشد. درواقع اجزای سیستم کولر ماشینتان، در قسمت های مختلف خودرو قرار داشته و همین سبب می شود که در معرض عوامل مزاحم بسیاری چون نمک هایی که در فصل زمستان بر روی جاده می پاشند و یا سایر عوامل خورنده دیگر، که می تواند قطعات و لوله ها را خورده و سوراخ نماید و موجب نشتی گردد، قرار داشته باشند.

رطوبت

در صورتی که یک شیلنگ لاستیکی، بست پلاستیکی و یا هر قطعه دیگری از سیستم کولر ماشین، به هر دلیلی خراب شده و اجازه نفوذ رطوبت را به داخل سیستم بدهد، رطوبت وارد شده با گاز مبرد مخلوط شده و یک اسید خورنده ایجاد می کند که موجب ایجاد سوراخ های نشت گاز و خرابی دیگر اجزای سیستم کولر نیز می گردد.

خسارت ناشی از عوامل جاده ای و تصادف

ممکن است در اثر برخورد یک سنگ، افتادن در یک گودال و یا هر عامل مزاحم و آسیب زایی که ممکن است بر روی جاده پیش بیاید، اجزای سیستم کولر ماشین مانند لوله ها، شلنگ ها، بست و غیره، آسیب دیده و سوراخ شوند و نشتی گاز مبرد به وجود بیاید. همچنین در اثر تصادفات جاده ای نیز ممکن است برای سیستم خنک کننده مشکلی پیش آید.

 

خواص گاز کولر

دما و فشار بحرانی مبرد B بالاتر از دما و فشار کاری سیستم

دمای انجماد B پایین تر از نقطه انجماد کاری سیستم

ضمن اینکه باید اشتعال زا نباشد قابل انفجار نباشد .و سمی نیز نباشد

زیست محیطی B مضر نبودن برای لایه ازون

زیست محیطی B پتانسیل گلخانه ای

*اگر نیاز به نشت یابی داشتید ابتدا زیر لوله ها را چک کنید

   

علل استفاده از روغن :

-روانکاری قطعات متحرک(کمپرسور)

-خنک کاری سیکل

-آببندی سیکل مخصوص اورینگ ها

محل قرار کیری روغن کمپرسور :

محل قرار گیری آن کارتل کمپرسور میباشد و 10 % از آن نیز وارد سیکل (مدار) میشود .

 

خواص روغن :

به دلیل اینکه روغن وارد سیکل میشود لذا از هر روغنی نمیتوان استفاده کرد و باید روغن دارای ویژگی های خاصی باشد روغن باید دارای ویسکوزیته (لزژی) خاصی باشد چرا که فشار و دمای آن در سیکل تغییر میکند و باعث خوردگی قطعات نشود و قابلیت ترکیب شدن با مبرد را نداشته باشد چرا که دائما با آنها در تماس است .

نوع خودرو

نوع گاز

مقدار گاز

نوع روغن

مارک روغن

مقدار روغن

پژو 405

R134-a

25 ± 675

معدنی

SP10

15 ± 135

پژو206

R134-a

25 ± 675

سینتیک

SP10

15 ± 135

رطوبت موجود در هوا نیز باعث خرابی روغن میشود .

اجزای اصلی سیکل :

کمپرسور – کندانسور- شیر انبساط – رطوبت گیر – اواپراتور

اجزای الکترونیکی:

سنسور اواپراتور – سوئیچ سه مرحله ای – سنسور دمای آب موتور

انواع کمپرسور :

1-کمپرسور حجم ثابت مدل رفت و برگشتی با خطی Piston Type (405)

2-کمپرسور حجم ثابت مدل دورانی Vahe Type

3-کمپرسور حجم متغیر مدل خطی Piston Type (206)

4-کمپرسور حجم متغیر مدل دورانی با کنترل بیرونی (407)

پلاک کمپرسور :

SD7H15 B 405

SD6V12 B 206

H) حجم ثابت)

اجزای کمپرسور :

1-کلاچ الکترومغناطیس 2-بوبین 3-شفت 4-صفحه لنگ 5-پیستون ها 6-سوپاپ ورودی 7- سوپاپ خروجی 8-سرسیلندر 9-فشار کم 10-فشار زیاد 11- لوله ورودی 12-لوله خروجی 13-بلبرینگ (در وسط صفحه لنگ میباشد 405دوعدد و 206 یک عدد دارد )

 

کندانسور:

خرابی کندانسور قفط بروز نشتی است و پره ها را باید تمیز و صاف کرد ، اگر کندانسور کثیف باشد یا پره ها خراب باشند فشار سیکل بالا میرود و بالا رفتن فشار ممکن است باعث یخ زدگی فشار شکن با اواپراتور شود.

شیر فشار شکن (انبساط)

دمای اواپراتور C ° 3 میباشد و خروجی اواپراتور C ° 10 به بالا میباشد اگر در چشمی گاز کف بکند یعنی گاز کم است و اگر اصلا چیزی مشاهده نشد یعنی گاز زیاد است و اگر گاز مناسب باشد بعد از چند با دیدن حباب ، حبابها میروند. 

هنگام بازوبست کلید سه مرحله ای نیاز به شارژ گاز کولر نمیباشد زیرا پشت کلید سوپاپ یک طرفه وجود دارد و مانع خروج گاز از لوله میشود .

رطوبتگیر کولر را هر سه سال یک بار باید تعویض نمود و اگر رطوبط گیر باز شود و 5 دقیقه در مجاورت هوا قرار گیرد حتما باید تعویض شود ، به خصوص هنگام تصادف.

نکته : طریقه تست کلید سه مرحله ای بیرون از خودرو بصورت جداگانه هیچ کدام از پایه ها نبتید به هم راه بدهند و به بدنه هم همینطور .

این شرط لازم است لذا کافی نیست بلکه باید آن را روی خودرو بسته و آنرا تست نماییم.

 

--------------

پژو 405

پژو 206

فشار پایین

2.3

2.5

فشار متوسط

18

18

فشار بالا

32

28

در هوای بارانی جهت آب کردن بخار روی شیشه ها MIX انجام دهید در واقع کولر و بخاری را همزمان استفاده نمایید.

 

نشت یابی:

روش سنتی: کف و صابون- گاز میزنیم و سپس از کف صابون استفاده مینمائیم معایب این روش آنست که :1- نمیتوان به هرجایی کف و صابون زد 2-اگر نشتی زیاد باشد نقطه مورد نظر را نشان نمیدهد.

روش های مدرن :

1- Leak Detector (صوتی)

2-ماوراء بنفش (عینکماده مخصوص)

3-با دستگاه شارژ یا وکیوم

یکی از راه های پیدا کردن نشتی اینست که بعد از وکیوم کردن به وسیله دستگاه شارژ 5الی10 دقیقه دستگاه را به همان وضعیت رها کرده و به فشار های درون گیج دقت مینماییم و در صورت تغییر فشارها از وجود نشتی مطمئن شده و با یکی از روش های نشت یابی محل دقیق آن را میابیم.

 

خاموش

روشن

کم فشار

7

3-4

پرفشار

7

15

برای تست (نشت یابی) اجرای کم فشار بهتر است خودرو خاموش باشد .

برای تست (نشت یابی) اجرای پر فشار بهتر است خودرو روشن باشد .

 

نکات ایمنی :

1 -استفاده از عینک و دستکش برای جلوگیری از سوختگی حاصل از سرما

برای چک کردن سیکل کولر باید با توجه به دما وفشار و رطوبت محیط فشار و دمای HP و LP را اندازه گیری نماییم و همچنین دمای خروجی از دریچه ها .

فیلر بین کلاچ . پولی باید بین 0.4 تا 0.8 باشد معمولا 0.6 مناسب است و گیج نیز باید 6 درجه روغن داشته باشد.

مراحل شارژ توسط دستگاه:

1-اتصال دقیق شیلنگ ها

2-چک کردن میزان گاز موجود در دستگاه ،اگر کم باشد آلارم میدهد و چراغ آن روشن و خاموش میشود .

3-تنظیم دستگاه :-مقدار گازی که باید وارد سیستم شود – زمان وکیوم

4-تخلیه گاز یا دشارژ کردن سیکل کولر

5-وکیوم کردن آن

6-نشت یابی (اگر فشار منفی شد نشتی دارد و با استفاده از ابزار هایی کع در دسترس داریم باسد محل نشتی را یافت )

7-اضافه کردن روغن(به همان مقدار خارج شده)

8-شارژ گاز

 جهت تخلیه گار از سیکل:

1-خودرو روشن

2-کولر روشن

3-فن دور تند کار کند

4-شیر ابی بسته

5-تخلیه گاز

معرفی صفحه روی دستگاه :

گیج اول: فشار دستگاه شارژ

گیج دوم : پرفشار HP

گیچ سوم: کم فشار LP

:Gas Avilibity: مق دار گاز موجود در دستگاه

Recharching: : شار ژ مجدد سیکل کولر

Recovery: :بازیافت گاز از خودرو به دستگاه

:Vaciume: وکیوم یا ایجاد خلاء

:------------: جدا کردن گاز ار روغن

Stop : جهت متوقف کردن عملیات

:Start جهت شروع یا شروع مجدد عملیات

:Select برای انتخاب گزینه مورد نظر

 : جهت حرکت بین اعداد نمایشگر

و با + میتوان اعداد را تغییر دهیم و با Enter ثبت مشود

این دستگاه شامل دو تنظیم میشود که یکی برای مقدار گازی که باید وارد سیکل شود و دیگری برای تنظیم مدت زمان Recovery مورد استفاده قرار میگیرد.

بعد از وکیوم به صورت اتوماتیک به مرحله جدا کردن روغن میرود و هنگامی که سوت زد شیر مربوط به اضافه کردن روغن را باز مینماییم و به همان مقداری که خارج کردیم اضافه مینماییم.

مدت زمان مناسب جهت وکیوم کردن حدودا 15دقیقه است .

بعد از وکیوم کردن وقتی دستگاه میخواهد سوت بزند Stop را زده و 5الی10دقیقه صبر میکنیم اگر فشار در یکی از گیج ها افت پیدا کرد نشانه نشتی در مدار است .

در حالت موتور خاموش میتوان از دو شیلنگ استفاده کرد و هر دو گیج فشار یکسان نشان میدهند ولی هنگامی که موتور روشن است فقط LP را وصل میکنیم چون فشار بالا میرود نباید از قرمز استفاده کنیم.

ضمنا اگر وزن کپسول زیر 2KG باشد آلارم داده و دستگاه کار نمیکند .

 روش شارژ دستگاه:

 در صورتی که مقدار گاز درون دستگاه کمتر از حد مجاز باشد لازم است دستگاه را شارژ نماییم برای ایم امر مراحل ذیل را دنبال کنید:

1-باز کردن کوپلینگ یرشیلنگ آبی.

2-اتصال شیلنگ آبی به کپسول.

3-شیر کپسول را باز نمایید.

4-باز کردن شیر دستگاه.

5-دستکاه را روشن نموده وکلید Recovery .

از روی منو مقدار گاز وارد شده را خوانده و هرگاه به میزان دلخواه رسید شیر کپسول را ببندید، ثابت شدن عدد روی منو نشانه تخلیه شیلنگها است.

6-کلید Stop را زده و شیلنگ را از کپسول جدا کنید .

7-اهرم راببندید.

هشدار: هیچگاه برای شارژ دستگاه کپسول را به صورت وارونه قرار ندهید.

فشار پایین 2.5Bar--1.5Bar است

فشار بالا 16Bar است

در مرحله Recovery ابتدا باید کوذلینگ آبی را بسته و و وقتی فشار به زیر 6Bar رسید میتوانیم شیلنگ آبی را باز نمائیم.

در مرحله Vaciume هردو را باز میکنیم (بالا و پایین)15دقیقه زمان مناسبی برای این مرحله است، سپس گیج فشار پایین ( LP ) زیر صفر می آید و ثابت میماند .

Oil Inqection : جهت شارژ روغن به دستگاه میباشد.

کوپلینگ فشار بالا را جهت عقربه های ساعت باز کرده و از خودرو جدا میکنیم.

 عیوب اولیه :

 دیداری:

*یافتن نشتی :

-اتصالات سیاه میشوند

-چرب شده شیشه های داخل (نشتی در اتصالات اواپراتور و شیر انبساط)

-دریچه های هوای ورودی

*چشمی(از طریق حباب ها)

*کندانسور

*بازدید کردن پروانه ها

*فیلتر هوای تازه(بوی بد)

اگر در هنگام استفاده از کولر شیشه ها چرب شوند میتواند از نشتی گاز درون گاز اتاق میباشد و علت عمده آن استفاده از روکش چرم صندلی میباشد.

 شنیداری:

*شیر انبساط سوت بکشد

*فن کولر صدای زیاد بدهد (ناشی از وارد شدن شیء خارجی و شکستن پره های فن کولر یا تراز نبودن آن)

*کمپرسور

صدای نا میزان از کمپرسور

* از خارج کمپرسور:

-صدای کلاچ

-صدای بلبرینگ پولی

-خرابی تسمه (شل و سفت و پوسیدگی تسمه)

-پیچ نگهدارنده

*از داخل کمپرسور :

-خرابی رینگ و پیستون

-خرابی بلبرینگ داخلی

-صدای ناشی از کمبود روغن یا گاز

 عیب یابی قطعات

 رطوبت گیر

1-انسداد در مخزن (سرد بودن یا یخ زدگی در ورودی شیر انبساط)

2-وجود رطوبت در سیکل (اشباع شدن منبع)

اگر رنگ روغن بصورت سربی باشد باید حتما رطوبت گیر را تعویض نموده ، رطوبت باعث خورندگی قطعات میشود و به کمپرسور نیز فشار آورده و احتمال خرابی پیستون و شاطون کمپرسور میباشد .

 شیر انبساط

1-نشتی گاز لوله حسگر دما (خروجی شیر سرد نیست و اختلاف دمای بین ورودی و خروجی تشخیص داده نمیشود) .

2-باز ماندن یا بسته شدن (اگر بسته بماند سرد نمیکند و اگر باز بماند باعث یخ زدگی در اواپراتور و مرتب قطع و وصل کلاچ کمپرسور میباشد)

کمپرسور

سوختن

قطع و وصل سریع کمپرسور

کلاچ نکردن

در رفتن کلاچ

عوامل سوختن کمپرسور

کمبود روغن کمپرسور

وجود رطوبت در سیکل

فشار بالا در خروجی به مدت طولانی

قطع و وصل

زیاد بودن گاز

زیاد بودن روغن (باعث بالا رفتن فشار میشود)

تنظیم نبودن فیلر کلاچ

سوئیچ سه مرحله ای

نیم سوز بودن بوبین

خرابی کنترل یونیت فن یا کولر

خرابی رله قطع کن

وجود رطوبت در سیکل

خرابی سنسور اواپراتور یا فشنگی سر قهوه ای

در رفتن کلاچ

تنظیم نبودن فیلر

ضعیف شدن بوبین

کم بودن ولتاژ باتری

چرب شدن صفحه کلاچ

کچل کردن صفحه کلاچ

اگر فیلر کم باشد همیشه درگیر است و زود کچل میکند

کلاچ نکردن

خرابی یونیت فن یا کولر

سوئیچ سه مرحله ای

سوختن بوبین

قطعی کلید A/C

کمبود گاز (ایراد نیست اگر سالم باشد نباید کلاچ کند)

خرابی رله قطع کن

خرابی سنسور اواپراتور یا فشنگی سر قهوه ای

فیوز F2

زیاد بودن فیلر کلاچ

*در کنار فن بخاری زیر داشبورد راست سه رله وجود دارد.

اولی از سمت چپ برای A/C است و وسطی برای کمپرسور و سومی که در خودروهای پارس است جهت فن اواپراتور و اگر این رله خراب باشد دور 4 فن کار نمیکند (رله نقره ای)

عدم عملکرد سنسور اواپراتور

-یخ زدگی اواپراتور

-قطع نکردن کلاچ در زمان پایین بودن بیش از حد دمای لوله مکش

- خروج بیش از حد آب از اواپراتور

عدم عملکرد فن موتور

- در آمدن سوکت موتور فن

- معیوب بودن مقاومت (عدم عملکرد دور 1و2و3موتور فن کولر)

- معیوب بودن رله (عدم عملکرد دور 4 موتور فن کولر)

- معیوب بودن دسته سیم

عدم خنک کنندگی مناسب سیستم

در دستگاه PPS به سراغ Air Conditioner میرویم بعد از Actuar Test مقدار ولتاژی که به کمپرسور میرسد را در پارامتر Management می بینیم .

ارتباط با آموزشگاه دانش تاسیسات

شعبه تهران

شهر ری، سه راه ورامین، خیابان شهید غیوری، کوچه صالحی ، سرای محله شهید غیوری

تلفن:  09030770446

02136657315 - 02133372675

لوکیشن آموزشگاه دانش تاسیسات تهران

--------------------------

شعبه اصفهان

هشت بهشت غربی، انتهای ملک شمالی، نبش کوچه ریخته گران، روبروی قرض الحسنه ابوذر

تلفن: 03132722459

09909516260

09030770446

 لوکیشن آموزشگاه اصفهان

سامانه پیامک

5000203002020

جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره فوق پیامک نمائید.