“هر دو دست روی فرمان” اگر در دوره های رانندگی شرکت کرده باشید، احتمالاً این جمله را از مربی خود بارها شنیده اید، اغلب اشخاص هم این قانون را اوایل رعایت می کنند ولی به مرور زمان و به دلیل با تجربه تر شدن در رانندگی این جمله را پشت گوش می اندازند، بسیاری از رانندگان دست خود را روی دسته دنده نگه می دارند، غافل از اینکه این کار ضررهای زیادی به خودرو می زند.
اگر شما دسته دنده را دنبال کنید به داخل تونل گیربکس می رسید و با نگاه کردن به طرف دیگر میلهی کنترلی را خواهید یافت که دارای دوشاخهی انتخاب کننده بوده و هر شاخه برای دو دنده مشترک است. این دوشاخهی تعویض کننده برای درگیر شدن با پیوست دندانهای (دندهای که در شفت گیربکس و در حال چرخش دیده میشود) طراحی شده است. سپس این شاخه باعث فشار دادن پیوست دندانهای به طرف دندهی موردنیاز میشود، این عمل با کمک سنکرون انجام میپذیرد تا عمل درگیر شدن قطعات دندانهدار به نرمی صورت گیرد.
بنابراین دوشاخهی انتخاب کننده برای اعمال نیرو به پیوست دندانهای طراحی شده و تماسهای کوچک در هر طرف شاخه به عنوان مناطق تماس بین دو شاخه استفاده میشود. البته دوشاخهی انتخاب کننده زمان کوتاهی را به پیوست دندانهای تماس مییابد؛ اما این را بدانید که با قرار دادن دست خود روی دستهدنده، این فشار دوشاخه برای دورهی ثابتی خاتمه مییابد و بنابراین باعث ایجاد ساییدگی ناخواسته میشوید.
معمولا دوشاخههای تعویضی از جنس فولاد سخت شده ساخته میشوند بنابراین میتوانند فشار نرمال ایجاد شده حین تعویض دنده را تحمل کنند اما وزن دست شما روی دستهدنده میتواند ساییدگی پیوست دندانهای و دوشاخهی انتخاب کننده را سرعت بخشد.
اتفاق بدتر اینکه شما با نگه داشتن دست خود روی دسته دنده میتوانید باعث شکستن دوشاخهی انتخاب کننده و یا ساییدگی بست پیوست دندانهای شوید که این امر مشکلات بیشتری را برای گیربکس ایجاد خواهد کرد؛
پس ما به شما توصیه می کنیم که از این به بعد تمرین کنید که پس از هر بار تعویض دنده مجدداً دست خود را روی فرمان قرار میدهید و حداکثر کنترل خودروی خود را در اختیار دارید. از این طریق مهارتهای رانندگی شما نیز به صورت چشمگیری ارتقا خواهد یافت و خودرویتان امنتر و دقیقتر خواهد بود و البته گیربکس نیز به خاطر عدم وجود فشار ناخواسته روی قطعاتش دچار مشکل نخواهد شد.