هیترالمنت کمپرسور چیلرهای تراکمی و کولرهای گازی ظرفیت بالا
هیترالمنت محفظه روغنی که در برخی از سیستمها مشاهده میشود وظیفه گرم نمودن روغن و حفظ دمای روغن را دارد، چرا که سرد شدن محفظه روغن در فصل زمستان، منجر به اخلال در عملیات روغنکاری سیکل تبرید خواهد شد. در برخی از دستگاهها هیترالمنت محفظه روغن، وظیفه بخار نمودن مایعات موجود در محفظه روغن را بهعهده دارند و در زمان خاموش بودن کمپرسور، از برگشت مایع به کمپرسور جلوگیری مینمایند. در این دستگاهها، در صورت خاموش بودن این هیتر، خطر ورود مایع و ایجاد پدیده کف کردن روغن در لحظه استارت کمپرسور وجود دارد.
این المنتها به چند شکل وجود دارد:
1- المنت های داخلی (شکل شماره 24-4)
2- المنت های کمربندی (شکل شماره 25-4)
شکل 25-4: هیترالمنت کمربندی. شکل 24-4: هیترالمنت داخلی
هیترالمنت در سیستمهای تبرید بزرگ باید حداقل 24 تا 48 ساعت قبل از راهاندازی کمپرسور در مدار قرار گیرند و همواره دمای محفظهروغن کمپرسور، بالاتر از 37درجه سانتیگراد قرارداشته باشد. در صورتی که پس از کنترل دما، متوجه سرد بودن محفظه روغن شدید، به احتمال زیاد حجم قابل توجهی از مایع مبرد وارد این بخش شده است و یا هیترالمنت دچار سوختگی شده است که لازم است در کوتاهترین زمان آنرا تعویض نمائید.
هیترالمنت در دستگاههای کوچکتر و یا سیستمهای مجهز به شیر معکوسکننده، از سرد شدن بیش از حد روغن و احتمالاً منجمد شدن آن، که منجر به سوختن کمپرسور میشود، جلوگیری مینماید.