پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟ با مدرک معتبر

آموزش تعمیرات پکیج چیلر کولرگازی با مدرک رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور جهت ورود به بازار

سلام من در خدمت شما هستم هر سوالی دارید از من بپرسید...

ثبت نام از طریق واتس اپ
Close and go back to page

پکیج چیست؟

در این مقاله به آموزش پکیج و اینکه تاریخ بوجود آمدن پکیج چیست می پردازیم. امیدوارم این مقاله که توسط موسسه آموزشی دانش تاسیسات تهیه گردیده است مورد توجه شما قرار گیرد.

گرمایش مطبوع محل سکونت و آب گرم بهداشتی،همواره از نیازهای اولیه بشر بوده و هست.

شاید هنوز هم استفاده از کرسی های ذغالی و بخاری های چوب سوز،نفتی و برقی در بعضی از نقاط رواج داشته باشد ولی با توجه به فراوانی گاز طبیعی و امکان دسترسی به این موهبت الهی در کشور ما، تکنولوژی در جهتی پیش رفته که با کمک از این انرژی پاک،آسایش و راحتی هر چه بیشتر اشخاص فراهم آید.

گرمایش به کمک موتورخانه های مرکزی پیش از لوله کشی گاز طبیعی نیز رواج بسیاری داشته است.

بعد از فراهم سازی گاز طبیعی، با تصحیح مشعل ها و سایر تجهیزات،موتورخانه های مرکزی برای بهره برداری به کمک سوخت پاک گاز طبیعی آماده شدند.برخی ایرادات موجود در سیستم گرمایش مرکزی،طراحان را به سمت سیستم اصلاح شده ای سوق داد.پکیج های گرمایشی نتیجه ی این طراحی هستند.

پکیج وسیله ای است که به عنوان جایگزین بسیار مناسبی برای سیستم های موتورخانه گرمایشی منازل مورد استفاده قرار می گیرد.پکیج دیواری از اندازه و حجم بسیار کوچکی (به اندازه آبگرمکن دیواری)برخوردار است که از مزایای بسیار مهم این وسیله می باشد. پکیج برای گرمایش رادیاتور و تامین مداوم آب گرم مصرفی منازل و آپارتمان ها بسیارمناسب است،پکیج های نسل جدید سر و صدای خیلی کم،سیستم حفاظت در برابر یخ زدگی،راندمان حرارتی بالا،سیستم عیب یاب الکترونیکی،فن و دودکش دوجداره جهت تامین هوای کافی احتراق و خروج کامل دیاکسید کربن و قابلیت برنامه ریزی کارکرد روزانه و هفتگی دارند. پکیج ها عموما با برق و گاز(در نسل های جدید با انرژی خورشیدی)کار می کنند.قیمت پکیج ها با توجه به ظرفیت آن،نوع سیستم گرمایش،تعداد مبدل های حرارتی و کشور سازنده از یک میلیون تا پنج میلیون تومان متفاوت است.

 

مزایای استفاده از پکیج

1-استقلال مصرف کننده:در چند سال اخیر،حذف یارانه ای حامل های انرژی سبب افزایش قیمت گازها شده است.این مسئله در مجتمع هایی که برخی واحدها نسبت به پرداخت قدرالسهم خود کوتاهی می کنند،باعث تحمیل هزینه ی زیادی به سایر واحد ها شده و منجر به تشدید نارضایتی عمومی خواهد شد.طراحی ساختمان با استفاده از سیستم گرمایشی پکیج و اختصاص قبض گاز هر واحد به خود آن واحد،این مسئله را مرتفع خواهد کرد.

2-صرفه جویی بیشتر انرژی:بسیاری از خانواده ها منابع انرژی را یک سرمایه ی ملی دانسته و برای صرفه جویی در مصرف انرژی از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند.چه بسا برای حفاظت از انرژی هایی که به قیمت ناچیزی تحویل می گیرند،هزینه ای هم متقبل شوند. مع الوصف در برخی از خانواده ها این تصور غلط وجود دارد که صرفه جویی هر واحد،به اندازه ی جزیی از تمام مجتمع برای آن خانواده بهره خواهد داشت لذا متوجه اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی نیستند.با جداسازی سیستم گرمایش هرواحد،این فرصت برای چنین خانواده هایی پیش می آید که تمام بهره ی اقتصادی ناشی از صرفه جویی،عاید خودشان شود.در نتیجه این قبیل خانواده نیز مشتاق به صرفه جویی خواهند شد.

3-دسترسی آسان به پکیج شوفاژ دیواری:پکیج های شوفاژهر واحد غالبا در خود واحد نصب می شوند.بسته به نظر طراحان معماری و تاسیسات بالکن و با آشپزخامه برای نصب این سیستم در نظر گرفته می شود.به همین دلیل استفاده از پکیج سهولت دسترسی را در پی خواهد داشت.

4.شخصی سازی شرایط بهره برداری از تاسیسات:با توجه به طبع ساکنین مختلف،نیاز هر واحد به گرما متفاوت با دیگر واحدها خواهد بود.به عنوان مثال ممکن است  واحدی در فصل پاییز نیازمند گرمایش و واحد دیگری نیازمند سرمایش باشد،در حالیکه از سوی دیگر،واحدی اصلا نیازی به تغییر دمای محیط احساس نکند.استفاده از پکیج این فرصت را به واحدهای بهره بردار می دهد که هر واحد مطابق سلیقه ی خود،میزان گرما را تغییر دهد.

5.کاهش هزینه ها: گاهی اوقات در برخی از مجتمع ها،برخی از واحدها خالی از سکنه می باشند.استفاده از پکیج،کمک به حذف گرمایش واحد خالی می کند.بدین طریق ازگرم کردن بی مورد واحد خالی و هزینه ی اضافی جلوگیری می شود.

6.کاهش مصرف گاز:با توجه به راندمان بالا و مصرف کمتر گاز در سیستم گرمایش به کمک پکیج،تولید میزان ثابتی از گرما،نیازمند مصرف گاز کمتری است.

7.کاهش هزینه ی تعمیرات:با توجه به کاهش لوله ها،اتصالات،شیرآلات و......در سیستم پکیج نسبت به موتور خانه مرکزی،بالتبع هزینه های تعمیرات و نگهداری کاهش می یابد.

8.بی نیازی از عایق کاری:معمولا در سیستم های موتورخانه ی مرکزی با طراحی صحیح،لوله های انتقال آب که در فضاهای کنترل نشده قرار دارند،با عایق حرارتی پوشانده شده اند تا از اتلاف حرارتی جلوگیری شود.در سیستم های پکیج که عمدتا تمامی لوله ها از داخل واحد وفضای کنترل شده می گذرد،دیگر نیازی به عایق کاری وجود نخواهد داشت.در این حالت اگر حرارتی هم از لوله ها دفع شود،به محیط مورد نظر رسیده و کمک به گرمایش رادیاتور ها و یا فن کوئل ها می کند.

9.حجم اشغال کم:در سیستم های گرمایشی به کمک موتورخانه مرکزی،فضایی تحت عنوان موتورخانه و عمدتا در زیر زمین،به تجهیزات گرمایشی اختصاص یافته و فضای زیادی اشغال میکند.همچنین فضاهای هم جوار نیز به دلیل سر و صدا زیاد تجهیزات موتورخانه،استفاده ی چندانی نخواهد داشت و فضای بلااستفاده زیادی به مالک تحمیل می شود.استفاده از پکیج این مشکل را برطرف کرده و این فضا در اختیار مالک قرار می گیرد.

10.حفاظت از محیط زیست:باتوجهبه راندمان بالا و استفاده از سوخت پاک در پکیج،گرمای تولیدی،گازکربنیک حاصل از احتراق،سایر آلاینده های ناشی از احتراق ناقص و........حداقل شده و به پاک ماندن محیط زیست کمک خواهد کرد.

11.آب گرم فوری:نحوه ی گرمایش آب مصرفی در موتورخانه ی مرکزی به کمک استفاده از منبع دوجداره(و یا مبدل های دیگر)است.در این سیستم ها،آب مصرفی به منبع مورد نظر رسیده،در آن ذخیره می شود و پس از انتقال حرارت از سوی آب گرم دیگ به مخزن آب مصرفی در مبدل آن،آب به دمای مطلوب برای استفاده می رسد. انتقال حرارت یک فرایند تابع زمان بوده و گرمایش آن حجم آب در منبع دوجداره زمان زیادی را می طلبد. استفاده از پکیج به دلیل طراحی مبدل های لوله ای ویژه که مستقیما آب را از روی شعله ی آتش عبور می دهند،امکان گرمایش سریع آب مصرفی را برای مصارف مختلف شست و شو فراهم می کند.

12.آب گرم دائم:یکی از مشکلاتی که در گرمایش به کمک موتورخانه ی مرکزی وجود دارد حجم محدود منبع آب گرم است.منبع آب گرم است.در واقع اوج استفاده از آب گرم مصرفی مانند روزهای تعطیل،حجم آب گرم ذخیره پایان یافته و تا گرم شدن مجدد آب مصرفی ذخیره شده در منبع دوجداره، امکان استفاده از آب گرم وجود نخواهد داشت.به دلیل بی نیازی پکیج به مخزن ذخیره ی آب گرم و تهیه ی فوری آن،این نگرانی در خصوص سیستم های با گرمایش پکیج وجود ندارد.

13.هوشمندی پکیج در تخصیص انرژی:یکی از فواید استفاده از پکیج،هوشمندی آن در تخصیص انرژی حرارتی است.وقتی شیر آب گرم مصرفی باز می شود با عبور جریان آب از سنسور فشار،این سنسور وارد عمل شده،با فرستادن پیام به شیر سه طرفه برقی از طریق برد الکترونیک،مدار رادیاتورها را موقتا قطع نموده و آب مدار گرم کننده را به مبدل حرارتی ثانویه پوسته-لوله هدایت می کند. به این ترتیب

آب گرم مصرفی به صورت آنی تامین می شود.اما بلافاصله پس از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی،شیر سه طرفه برقی به طور اتوماتیک آب گرم را به طرف مدار رادیاتورها هدایت می کند.

14.امنیت بیشتر: در پکیج ها به دلیل نزدیکی به محل سکونت انسان، عدم خطر سازبودن بسیار مهم است.همچنین مسئله سبب جدیت طراحان در استفاده از انواع سنسورها اعم از سنسور دما،فشار،دود و .....شده است.استفاده از این قبیل سنسورها سبب امنیت بیشتر پکیج ها شده است.

15.کارکرد آرام و بی صدا:به دلیل مسائلی که در مورد چهارده به آن اشاره شد،در ساخت پکیج ها سعی شده تا حداقل آلودگی صوتی ایجاد شود.این در حالی است که موتورخانه های مرکزی همواره با صدای بسیار همراه است.

مطالب علمی

ارتباط با آموزشگاه دانش تاسیسات

شعبه تهران

شهر ری، سه راه ورامین، خیابان شهید غیوری، کوچه صالحی ، سرای محله شهید غیوری

تلفن:  09030770446

02136657315 - 02133372675

لوکیشن آموزشگاه دانش تاسیسات تهران

--------------------------

شعبه اصفهان

هشت بهشت غربی، انتهای ملک شمالی، نبش کوچه ریخته گران، روبروی قرض الحسنه ابوذر

تلفن: 03132722459

09909516260

09030770446

 لوکیشن آموزشگاه اصفهان

سامانه پیامک

5000203002020

جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره فوق پیامک نمائید.